27 August, 2009

PROGRAM NILAM



Nilam ialah Nadi Ilmu Amalan Membaca. Ia merupakan penggabungan atau adunan semua aktiviti galakan membaca dengan memberi pengiktirafan yang sesuai. Program ini merupakan pendekatan memyuburkan tabiat membaca di kalangan pelajar.

Di SKSB, program NILAM ini akan dilancarkan pada setiap tahun. tahun ini telah dilancarkan pada 23 Februari 2009. Setiap 2 bulan sekali data murid yang memcatat bacaan mereka dalam buku nilam akan dikutip dan dibuat semakan oleh Pn Umi Kalsom binti Arbain iaitu Ketua Unit Nilam. Pembaca buku terbanyak setiap tahap akan diberikan hadiah, sijil dan collar pin.

Setelah murid membaca 100 buah buku, murid akan menyertai Rakan Pembaca. Rakan pembaca ini akan dijadikan kumpulan kecil iaitu lebih kurang 8-10 orang satu kumpulan. setiap kumpulan akan diberi guru pembimbing untuk melancarkan aktiviti Rakan Pembaca. Antara aktiviti rakan pembaca yang dijalankan ialah bercerita, sajak, tadarus al-quran, bicara buku dan lain-lain. setiap aktiviti yang dijalankan akan diberi markah bergantung kepada pendengar.


Gambar di atas merupakan antara aktiviti Rakan pembaca yang telah dijalankan di SKSB.

Semoga matlamat Program Nilam untuk memupuk minat membaca di kalangan warga SKSB akan tercapai.

No comments:

#SELAMAT KEMBALI KE SEKOLAH
SESI 2014